Astăzi este mai ușor ca oricând să lansezi un website, dar să lansezi un website profesionist pentru afacerea/organizația ta poate fi o provocare. În acest articol am împărțit procesul de realizare a paginii web în cinci etape și am selectat informațiile de bază pe care trebuie să le cunoști înainte să te apuci de treabă.
Planificarea proiectului
Din multe puncte de vedere, planificarea unui website este similară cu întocmirea unui plan de afaceri. Este un instrument care va îmbunătăți semnificativ șansele unui proiect reușit, însă necesită muncă de documentare din partea ta.
Dacă timpul tău este limitat, cel mai bine ar fi să ceri ajutor specializat încă din această etapă, fie de la un specialist, fie de la o firmă care se ocupă de proiecte web.
SFAT: înainte să alegi persoana sau firma alături de care vei lucra documentează-te puțin despre activitatea lor, roagă-i să îți prezinte proiectele realizate. Asigură-te și că există o bună comunicare între voi, deoarece realizarea unui website necesită colaborare din partea ambelor părți.
Iată, pe scurt, secțiunile recomandate pentru realizarea planului:
- Public țintă (cine sunt cei cărora te adresezi? Care sunt nevoile lor? Ce preferințe au în materie de website-uri? – discută cu persoane care ar putea fi potențiali utilizatori ai site-ului);
- Concurență (aruncă o privire peste ce există deja, identifică puncte tari și puncte slabe ale website-urilor concurenților tăi, gândește-te la ce îmbunătățiri ai putea aduce);
- Caracteristicile website-ului (stabilește dacă va fi un website de prezentare sau magazin online, dacă îți dorești să ai și un blog pe site, dacă vrei ca site-ul tău să fie și într-o altă limbă de circulație internațională, dacă vrei să pui la dispoziția utilizatorilor posibilitatea de înregistrare și autentificare, stabilește alte funcționalități pe care le mai dorești, cum ar fi opțiunile de live chat sau plata cu cardul, spre exemplu);
- Tehnologia folosită (va fi un site bazat pe un șablon personalizabil – sau template așa cum mai este numit – sau va fi construit de la zero? Dacă va fi realizat cu ajutorul unei platforme precum WordPress, Joomla!, Wix, Magento, Shopify, ce alte unelte vor mai fi necesare pentru a ajunge la funcționalitatea dorită? Dacă pe viitor îți dorești să adaugi noi funcționalități va fi posibil?);
- Conținutul (cine va realiza textul, imaginile, materialele video pentru website? Le vei realiza personal sau angajezi o firmă care se ocupă de întreg pachetul?)
- Promovare (cum vei face promova website-ului?);
- Termenul de finalizare (cât de repede trebuie să finalizezi proiectul?)
- Bugetul (am lăsat bugetul la final pentru că este mai ușor să estimezi costul proiectului atunci când știi exact de ce ai nevoie).
Înregistrarea domeniului web și alegerea furnizorului de găzduire web
Domeniul este adresa virtuală prin care un website poate fi identificat. Aceasta ar trebui să reflecte numele afacerii sau al brand-ului tău, urmată de o extensie precum .ro, .com, .org, .net, și așa mai departe. Denumirea aleasă ar trebui să fie scurtă și ușor de scris și să nu conțină diacritice sau alte semne de punctuație.
Dacă ai verificat disponibilitatea și domeniu este liber, îl poți înregistra fie la ROTLD (autoritatea oficială care se ocupă de domeniile .ro), fie la un furnizor care oferă servicii de găzduire web).
În situația în care site-ul se adresează unui public exclusiv din România, cel mai bine este să alegi varianta de extensie .ro. Dacă ai un public țintă internațional, atunci este recomandat să alegi varianta .com.
Indiferent de opțiune, gândește-te bine pentru că domeniul pe care îl alegi va rămâne pentru o perioadă lungă de timp. Schimbarea domeniului web duce la pierderi serioase de credibilitate dar și la poziția pe care site-ul o are în motoarele de căutare.
Apoi, pentru ca website-ul tău să fie online și lumea să îl poată accesa, trebuie să fie stocat pe un server conectat la internet, adică un calculator special proiectat pentru a rula neîntrerupt chiar și ani de zile.
Serviciul de stocare al datelor din care este compus site-ul (imagini, text, baze de date, etc) poartă denumirea de hosting (sau găzduire web). Există o mulțime de firme care oferă acest serviciu la prețuri accesibile, care variază în funcție de spațiul de stocare, numărul de domenii găzduite, soluțiile de backup (copie de rezervă), etc.
Asigură-te că atunci când achiziționezi serviciile de găzduire vei opta și pentru un certificat SSL. Certificatele SSL securizează conexiunea utilizatorilor cu site-ul tău, iar lipsa acestui certificat poate face pagina web mai vulnerabilă în fața atacurilor informatice.
Realizarea paginii web
În mod ideal, odată cu începerea lucrului la site ar trebuie să fie și conținutul pregătit. De cele mai multe ori însă, conținutul este realizat în paralel cu site-ul.
Avantajul de a lucra cu o echipă pentru un astfel de proiect este timpul mai scurt de livrare al site-ului și o calitate mai bună, întrucât oameni specializați se ocupă de diferite componente ale paginii.
Testarea website-ului
Proiectul nu este finalizat chiar dacă site-ul este lansat. Deși site-ul este testat înainte de a fi urcat online, întotdeauna vor apărea mici modificări pe care vei fi nevoit să le faci în perioada imediat următoare lansării.
Cea mai bună metodă pentru a vedea ce funcționează și ce nu la website este să ceri un feedback de la utilizatorii cărora te adresezi. Din observațiile lor îți vei putea da seama ce este de ajustat.
Promovarea website-ului
În sfârșit, am ajuns în punctul în care pagina ta web este publicată online. Totul a fost testat și funcționează perfect. Tot ce mai rămâne de făcut este să aduci vizitatori care să acceseze site-ul. Doar că utilizatorii nu vor intra pe site doar pentru că există pur și simplu.
Promovarea paginii este un proces continuu dacă vrei să obții rezultate. Cea mai cunoscută metodă este optimizarea pentru motoarele de căutare (SEO). Conținutul de calitate, promovarea pe rețele de socializare și campaniile de reclame online plătite sunt de asemenea importante.
Dacă dorești să fii la curent cu noutățile de pe blogul SAINO, te invităm să urmărești pagina noastră de Facebook sau de LinkedIn.