Alegerea numelui este una dintre provocările adesea subestimate de către antreprenori atunci când își deschid afacerea. Deși pare simplu la prima vedere, găsirea unei denumiri cu potențial solicită la maximum simțul creativ și răbdarea. Și este firesc să fie așa. Până la urmă, numele este elementul central în jurul căruia este construită identitatea firmei.
Am alcătuit o listă cu șapte puncte utile pentru orice persoană care încearcă să găsească un nume pentru afacere, fie că desfășoară acest proces pe cont propriu, în echipă, sau cu ajutorul unei agenții de marketing.
Cunoaște-ți publicul
Înainte să începi căutarea propriu-zisă, definește prima dată cine vor fi clienții tăi. Încearcă să faci câteva profiluri ale lor. Ia în considerare zona de unde provin, categoria de vârstă, nivelul de educație, dacă este un public predominant feminin, masculin sau este echilibrat, preferințele lor în legătură cu alte branduri. Odată ce cunoști aceste informații, îți va fi mult mai ușor în etapele următoare.
Stabilește ce va face organizația ta diferit
Scrie o listă cu atuurile afacerii tale. Ce îți propui să aduci nou? Este vorba despre produsul sau serviciul în sine? Sau poate este o nouă abordare față de cele existente pe piață? Care sunt valorile firmei? Unde îți dorești să ajungi cu afacerea în viitor?
Selectează din toate răspunsurile la aceste întrebări pe cele care ți se par reprezentative. Pot fi surse de inspirație valoroase pentru că reflectă esența companiei și sunt un punct bun de plecare pentru generarea ideilor.
Construiește variantele de nume
A venit momentul să generezi ideile. Lasă imaginația să lucreze în voie și așterne pe hârtie toate variantele care îți vin în minte, fără să îți impui bariere.
Există mai multe tipuri de nume pentru firme din care poți alege:
- numele coincide cu cel al fondatorului sau al familiei (Ford, Heinz, Disney);
- acronime (IBM, KFC, DHL, ING);
- nume istorice sau personaje inventate (Tesla, Regina Maria, Mr. Propper);
- nume derivate din mitologie (Nike, Mars, Oracle);
- cuvinte reale folosite în alt context (Apple, Orange);
- cuvinte unite (Facebook, Snapchat, BlackBerry);
- cuvinte compuse (Microsoft);
- cuvinte trunchiate (FedEx, MedLife);
- cuvinte inventate (Google, Kodak);
O altă metodă este de a adăuga un prefix sau un sufix la cuvântul de bază, ori de a încerca să scrii altfel un cuvânt deja existent.
Poți încerca să iei cuvinte dintr-o altă limbă pe care să le folosești. Este o tehnică pe care noi am folosit-o la SAINO. Atenție însă la semnificațiile secundare. Cel mai bine ar fi să verificați traducerile respective din mai multe surse.
Filtrează și verifică dacă numele este utilizat
După ce ai adunat cât mai multe alternative, selectează-le pe cele care respectă cel mai bine următoarele criterii:
- sunt scurte;
- sunt simple;
- ușor de scris;
- ușor de pronunțat;
- ușor de reținut;
- reprezentative pentru firmă.
Apoi poți începe să cauți informații despre fiecare nume. Un prim pas este o simplă căutare pe Google și pe rețelele de socializare. De cele mai multe ori, vei vedea destul de repede dacă mai există și alte organizați care folosesc același nume sau nu.
După căutarea pe Google, este indicată o verificare a numelui în baza de date OSIM (Oficiul de Stat pentru Invenții și Mărci) sau în baza de date EUIPO (Biroul Uniunii Europene pentru Proprietatea Intelectuală), astfel încât să nu apară probleme de ordin legale cauzate de folosirea unei mărci deja înregistrate.
Verifică disponibilitatea domeniului web
Chiar dacă nu ești dispus să investești încă de la început într-un website, îți recomandăm să gândești în perspectivă. Odată cu dezvoltarea business-ului este esențial să construiești o prezență online puternică. De aceea, atunci când alegi numele este recomandat să iei în considerare și disponibilitatea domeniului web.
Uneori, găsirea unui nume de domeniu liber poate fi la fel de solicitantă precum cea a numelui brandului. Dacă ai norocul să găsești un nume pentru afacerea ta și se întâmplă ca domeniul să fie disponibil, nu sta pe gânduri și rezervă-l. Rezervarea domeniului poate fi făcută prin intermediul unui „registrar” (furnizor care se ocupă cu înregistrarea domeniilor; lista de parteneri ai autorității oficiale pentru înregistrarea domeniilor.ro – RoTLD – poate fi regăsită aici).
Testează numele
În acest punct, probabil că lista a fost restrânsă la câteva nume. Este o idee bună să ceri și câteva păreri pentru a te ajuta în luarea deciziei. Dacă există deja câțiva clienți (sau potențiali clienți), ai putea să faci un chestionar scurt pe care să îl trimiți.
Familia, prietenii, colegii de serviciu sau prietenii de pe rețelele de socializare sunt un alt public pe care te poți baza pentru păreri. Cere-le să îți ofere răspunsuri cât se poate de obiective. Reacțiile lor sunt valoroase, însă încearcă să distingi informațiile relevante de cele care nu te ajută.
Selectează varianta optimă
După ce ai depus toată această muncă, vine momentul în care trebuie să stabilești varianta finală. Știm cum este acest pas: de multe ori ai dubii dacă alegerea este una corectă sau nu, însă nu te îngrijora – niciodată nu vei putea găsi un nume perfect, dar cu siguranță vei reuși să alegi numele potrivit.
Dacă dorești să fii la curent cu noutățile de pe blogul SAINO, te invităm să urmărești pagina noastră de Facebook sau de LinkedIn.