Pe Radu Zaharia l-am reîntâlnit anul trecut la un târg de afaceri pentru start-up-uri finanțate din fonduri europene. Se împlineau mai mult de șapte ani de când îl văzusem ultima oară (pe vremea când eram elevi la același liceu). În tot acest timp, Radu a devenit avocat, a înființat o afacere (Noletter) și a creat un podcast.
Fiind curios din fire, nu m-am putut abține să nu îl întreb mai multe despre afacerea pe care a fondat-o și despre parcursul din ultimii ani. Pentru că la momentul respectiv nu am apucat să vorbim prea multe, am decis să amânăm discuția pentru altă dată.
Iată că abia acum am reușit să ne facem timp pentru acea conversație. Am aflat multe lucruri interesante de la Radu, motiv pentru care m-am gândit că ar fi păcat să nu redăm discuția și sub forma unui interviu, pe blogul SAINO:
Salut, Radu! Ai o profesie la care multă lume aspiră, dar ai decis totuși să pornești și o afacere. Cum se îmbină meseria ta cu antreprenoriatul?
Radu Zaharia: De multe ori când mă întreba lumea de ce am ales avocatura, încercam să explic că am văzut-o ca pe o meserie care îmi poate oferi oportunitatea să încerc și alte lucruri interesante. Știam că vreau să fac ceva în mediul juridic, iar dintre profesiile juridice, avocatura era cea mai flexibilă.
De la bun început m-am gândit că nu voi face o avocatură clasică, dar nu m-am gândit niciodată că voi face ceva așa de diferit față de meseria mea. Totuși, munca mea în calitate de antreprenor e tot în legătură cu profesia de avocat și îmi place să cred că ceea ce fac, fac pentru colegii mei.
Ce te-a determinat să devii antreprenor?
Radu Zaharia: Proiectul Noletter l-am început, într-un fel, obligat-forțat ca să zic așa. Și anume: am aflat despre posibilitatea de a accesa fonduri europene în urma unui curs, iar în acel moment îmi doream să deschid o altă afacere. Asta până am realizat că nu era posibil să aplic pentru finanțare cu acea idee.
Era păcat să dau înapoi și să nu mai accesez fondurile, pentru că erau o oportunitate destul de bună. Aveam ideea aceasta pentru avocați, pe care nu am avut timpul sau răbdarea necesară să o dezvolt și am zis: ok, hai să conturez ideea asta cât pot eu de bine în timpul scurt pe care îl am la dispoziție.
Cum ai făcut pasul de la idee la a crea un produs?
Radu Zaharia: Am început să întreb în stânga și în dreapta, să văd cine m-ar putea ajuta, pentru că eu nu aș fi știut să fac partea de programare la nivelul la care ar fi trebuit să se întâmple lucrurile. Spre surprinderea mea (și aici probabil am avut foarte mult noroc), ideea a prins contur. L-am găsit pe Theo, asociatul meu, pe care îl știam din clasa a șasea. I-am povestit la ce m-am gândit și apoi am hotărât să facem împreună treaba asta.
Ce este, de fapt, Noletter?
Radu Zaharia: Noletter este un sistem de comunicare adaptat nevoilor juriștilor. Mai exact, este o platformă în cloud, care le permite avocaților să stocheze documente și să le comunice către instanțe și alți destinatari în așa fel încât să existe câteva „straturi” suplimentare de siguranță și de confort psihologic.
În mediul juridic, momentul în care ai trimis un document și momentul în care ajunge la destinatar sunt extrem de importante. Când trimit un mail e o frică greu de explicat celor care nu sunt în domeniu (dacă a ajuns sau nu mail-ul respectiv și cum a ajuns).
Noi am construit niște unelte digitale de confirmare a primirii documentelor, atât automate cât și manuale, integrate cu tehnologia blockchain pentru a dovedi integritatea documentelor care au fost trimise.
De asemenea, reușim mult mai repede decât ne-am fi așteptat să ne conectăm cu instanțele și să le trimitem documentele fie printr-un e-mail, fie direct către server.
Cu Noletter, munca avocatului poate fi mult mai transparentă.
Este clar, aplicația se adresează în primul rând avocaților. Însă pentru omul de rând, cel care este clientul unui avocat, ce beneficii aduce platforma?
Radu Zaharia: De multe ori când mergi la un avocat, îi dai documentele și te vezi la finalul procesului. Cu Noletter, munca avocatului poate fi mult mai transparentă. Clientul poate să fie invitat la rândul lui în platformă și avocatul poate să îi arate într-o secțiune specială documentele la care lucrează. Astfel poate urmări și clientul termenele și soluțiile care se pronunță în dosarul respectiv. Avem inclusiv o funcție de chat.
Crezi că lipsa de experiență poate fi un dezavantaj major când pornești o astfel de afacere?
Radu Zaharia: Lipsa de experiență poate fi un beneficiu, pentru că tu aduci o perspectivă nealterată asupra sistemului pe care vrei să îl schimbi. Da, vei acumula experiență, dar vei acumula și „obiceiurile” sistemului respectiv.
Ajungând să profesez din ce în ce mai mult, exista pericolul să mă obișnuiesc exact cu procesele astea de lucru pe care eu îmi doream să le îmbunătățesc. Dacă nu aș fi făcut-o atunci, sunt șanse mari să nu o mai fi făcut niciodată.
Mi s-a întâmplat de multe ori să mă întâlnesc cu situații pe care la momentul respectiv să nu fiu în cea mai bună postură de a le schimba, iar în momentul în care ajung în postura respectivă, să nu mai îmi pese, pentru că situația respectivă nu mă mai influențează.
Poți să vii cu o idee bună, poate chiar să o aplici bine, dar rezultatul ideii tale să fie absolut dezastruos.
În general, se știe că unde există birocrație, există și o rezistență la schimbare și la digitalizare. Ai simțit că există această barieră și în sistemul judiciar?
Radu Zaharia: Mediul juridic este conceput să fie rezistent la schimbare pentru că orice schimbare are potențialul de a face mai mult rău decât bine, oricât de bine intenționată ar fi.
Trebuie să fim conștienți și să privim cu o anumită doză de compasiune faptul că oamenii sunt rezistenți la schimbare. Tu poți să vii cu o idee bună, poate chiar să o aplici bine, dar rezultatul ideii tale să fie absolut dezastruos.
În mediul juridic, pentru că vorbim despre „pânza” care ține laolaltă societatea noastră, să vii cu ceva nou trebuie verificat de zeci de ori până să fie acceptat de publicul larg. Așa că nu e o surpriză pentru noi.
Pe de altă parte, veștile sunt bune și optimiste, pentru că domeniul juridic începe să înțeleagă nevoia de digitalizare.
În contextul actual, crezi că va fi mai mult interes din partea instituțiilor statului pentru tehnologiile oferite de start-up-urile locale?
Radu Zaharia: Sunt aproape obligat să spun da. Dar o spun și cu sinceritate, pentru că am avut o mare șansă să dăm de niște oameni cu foarte multă deschidere, care au început o colaborare cu noi. Sunt din ce în ce mai multe persoane care au realizat că tehnologia într-adevăr poate ajuta și că nu mai pot să stea pe loc.
Spuneam înainte că orice schimbare poate presupune un pericol. Trebuie să avem în vedere și faptul că a sta pe loc presupune un pericol. Contextul se schimbă, nevoile se schimbă, volumul de muncă al instanțelor e incomparabil. Aspectele pe care trebuie să le trateze sunt diferite față de acum ceva ani. Așa că sunt și ei obligați să se modernizeze și să se adapteze.
Care a fost cea mai mare reușită de până acum pentru Noletter?
Radu Zaharia: Colaborarea cu Curtea de Apel Galați și faptul că a venit mai repede decât ne așteptam. În planificarea noastră, ne așteptam ca o astfel de colaborare să se întâmple la un an de la lansare. A fost o confirmare pentru munca noastră. Ceea ce am făcut cu cei de la Galați poate fi activat imediat pentru toate instanțele din țară. Doar să se vrea.
Pentru a finanța ideea ta de afacere ai apelat la fonduri europene. Cum ți s-a părut experiența?
Radu Zaharia: Ce aș vrea să știe colegii noștri este că a aplica pentru fonduri europene aproape că este o ocupație în sine. O să îți consume un timp considerabil la început și spre final. Pe noi ne-a ajutat să ne punem pe picioare și sunt super recunoscător pentru asta.
Sfatul meu: aplicați, sunt „bani gratis”, doar să aveți în vedere că cineva va trebui să se ocupe foarte bine de acest proces. Per total, a fost un efort rezonabil pentru banii pe care i-am primit. Când tragi linie, e clar că merită efortul.
Cum ți-a venit ideea să faci un podcast?
Radu Zaharia: Am încercat mai multe variante înainte să îmi fac curaj să-i dăm drumul, inclusiv să fac monologuri pe subiecte care mă interesau și fel de fel de alte soluții care nu mi-au plăcut, pentru că podcastul are o magie aparte.
Am început podcastul Lawv Story cu Diana, soția mea, care pe atunci nu era încă soția mea. Între timp, l-am abandonat de ceva vreme, dar tare mi-ar plăcea să îl repornim, poate sub o altă formulă.
E o combinație între interesul meu de a asculta podcasturi și pasiunea pentru tehnologie. În momentul în care vrei să începi un podcast te lovești de foarte multe chestiuni tehnice (ce echipamente să îmi iau, cum îl prelucrez, cum îl montez, etc.), care, iată, nu au nicio legătură cu avocatura sau cu subiectele de discuții din cadrul podcastului, dar pe care trebuie să le înveți.
Mi se pare că e important nu doar să te asculte cineva (poate că asta nu e nici măcar foarte important), cât să ai șansa de a verbaliza gândurile, de a discuta cu o altă persoană. Doar așa poți să progresezi și să îți formezi noi concepte.
Oamenii vor povestea. Și nu doar că vor povestea, vor să fie parte din poveste.
Cât de mult poate să te ajute un podcast (sau orice alt tip de conținut digital) dacă ai o afacere?
Radu Zaharia: 100%. Un podcast e bun din mai multe perspective: faptul că ai o bucată mai mare de conținut, te poate ajuta să faci bucăți mult mai micuțe și mai „digerabile” de către publicul tău.
Poți să creezi videoclipuri mai mici, imagini, spot-uri prin care publicul poate să interacționeze și să afle despre business-ul tău și să capete din ce în ce mai multă încredere în afacerea ta prin faptul că se identifică cu anumite lucruri pe care tu le reprezinți.
Sunt business-uri create doar din marketing. Spre exemplu, iei brățări din China (pe care nici nu le vezi), pui reclame pe Facebook și vinzi. Chestia asta e la nivelul cel mai simplu pe care îl poți face.
Dar dacă la brățările acelea le faci un podcast și o pagină șmecheră de Instagram și una de YouTube pentru publicul tău, poți să transformi activitatea asta într-un business de milioane. Pentru că oamenii vor povestea. Și nu doar că vor povestea, vor să fie parte din poveste. Mi se pare aproape inevitabil să nu îți iasă dacă te ții de treabă.
O ultimă întrebare: în ce fel te-a schimbat această perioadă de când ai pornit cele două proiecte, Noletter și podcastul?
Radu Zaharia: Enorm de multe s-au schimbat, sunt convins. Poate le sesizez greu pentru că s-au schimbat într-o perioadă de 2 ani, dar am învățat foarte multe. La început, un antreprenor trebuie să facă o grămadă de chestii. Trebuie să ai suficient de multe abilități pentru a fi capabil să scoți pe piață ceva palpabil și util pentru clienții tăi. Și pentru asta e necesar să înveți constant lucruri noi și să te adaptezi.
Dacă vrei să fii la curent cu noutățile de pe blogul SAINO, te invităm să urmărești pagina noastră de Facebook sau de LinkedIn.