Când vine vorba despre marketing online, cu greu găsești un subiect care să genereze mai multă confuzie decât SEO. Te asigur, nu este așa de intimidant cum pare la prima vedere, dar nici un domeniu la îndemâna oricui nu este.
Dacă ai o afacere și te-ai gândit să investești în SEO, citește articolul până la final. Te va scuti de așteptări nerealiste și de potențiale „țepe”. Iar dacă nu ai o afacere, sigur ai tot auzit acest cuvânt în conversații, dar poate nu știai foarte clar ce înseamnă. Acum e momentul să te lămurești.
Ce este SEO?
Pe scurt, SEO reprezintă metodele folosite pentru a poziționa un website cât mai sus în pagina de rezultate a unui motor de căutare, în mod „organic”. Termenul în sine este un acronim de la Search Engine Optimization („optimizare pentru motoarele de căutare”).
Hai să lămurim și ce înseamnă cuvântul „organic” în acest context. Majoritatea motoarelor de căutare (Google, Bing, Yahoo) au 2 categorii mari de rezultate ale căutării: „plătite” (sau sponsorizate) și „organice”.
Căutările plătite sunt afișate de cele mai multe ori în partea de sus a paginii (sau în partea de jos), semnalizate printr-un termen de tipul „anunț”, „ad”, „sponsored” sau alți termeni similari (chenarul negru din imaginea următoare). Acestea sunt o formă de publicitate și sunt realizate prin intermediul platformelor de promovare puse la dispoziție de către motoarele de căutare (Google Ads, spre exemplu) și NU sunt realizate de către un specialist SEO, ci de către un specialist în promovare PPC (pay-per-click).
Căutările „organice” sunt cele care apar în pagina de rezultate fără a fi sponsorizate (chenarul verde din imagine). Poziționarea paginilor web se face automat de către motorul de căutare, pe baza unor algoritmi sofisticați.
Algoritmii analizează o serie de factori care influențează clasamentul paginilor. Rolul unui specialist SEO este să analizeze website-ul raportându-se la acești factori și să-l îmbunătățească pe cât de mult posibil, astfel încât să crească șansele la o clasare favorabilă.
Cu ce te poate ajuta optimizarea pentru motoarele de căutare?
SEO îți face afacerea să fie vizibilă online. Ceea ce înseamnă că mai mulți oameni îți vor vedea site-ul, vizitatorii acestuia fiind și potențialii clienți ai afacerii tale. Marele avantaj al optimizării este că site-ul tău va avea trafic de pe motoarele de căutare, fără a fi nevoie să plătești reclame.
Ce factori contribuie la o indexare bună?
Au trecut vremurile când erau suficiente câteva cuvinte cheie pentru a ajunge pe primele poziții. Recomandările Google se referă în special la experiența pe care utilizatorul o are pe pagina web (sub toate formele ei), însă există mai multe variabile – unele mai tehnice, altele legate de conținut. Iată câțiva dintre cei mai importanți factori:
Dacă investesc în SEO, cât de repede ajunge site-ul meu între primele rezultate?
Mi-ar plăcea să îți pot da un răspuns exact. Din păcate, nu prea există răspunsuri clare în acest domeniu. Depinde. Depinde de concurență, de calitatea website-ului, de bugetul pe care îl ai disponibil pentru a investi, de schimbările de algoritm care influențează ierarhizarea site-ului. Termenul poate varia de la câteva zile (în cazuri din ce în ce mai rare), la săptămâni, luni sau chiar după ani de zile de muncă.
În exemplul nostru de mai sus, pentru termenul „SEO optimization” numărul rezultatelor este de 523.000.000 (la Google vei observa aceste valori sub câmpul în care ai introdus termenii de căutare). Ei bine, probabilitatea de a ajunge între primele rezultate pentru acel termen de căutare este aproape inexistentă.
În aceste condiții, merită să mai optimizez website-ul?
În cele mai multe cazuri, da. Un site optimizat nu ajută doar la o clasare bună pe pagina de rezultate a căutărilor, ci crește calitatea pe care o oferi utilizatorilor website-ului tău. Conținutul va fi mai bine structurat, pagina se va încărca mai repede, va arăta mai bine pe dispozitivele mobile, informația va fi clară și utilă, oamenii vor petrece mai mult timp pe site.
Un site optimizat ajută și la creșterea scorului de calitate pentru campaniile plătite, fie ele reclame pe rețelele de socializare sau pe platforme de tip Google Ads. Așadar, există multiple beneficii pentru care merită să investești în SEO.
Cât costă o campanie SEO?
Răspunsul este… ai ghicit: depinde (da, știu că este enervant acest cuvânt). Contează experiența și rezultatele celui care își oferă serviciile, fie el freelancer sau agenție. Apoi trebuie luat în calcul obiectivul tău, starea în care se află site-ul, volumul de muncă necesar pentru a face modificările, precum și durata necesară pentru a atinge obiectivele.
SEO este o investiție pe termen lung, continuă, întrucât apar constant concurenți noi, dar și actualizări de algoritm din partea motoarelor de căutare. Vei găsi oferte în piață de la 100-200 de euro lunar până la mii de euro/lună. De asemenea, poți apela și pentru servicii punctuale, tehnice, care sunt realizate o singură dată (spre exemplu optimizarea vitezei de încărcare a site-ului).
Resurse
Dacă ești interesat să aprofundezi subiectul, iată câteva link-uri care îți vor fi de ajutor:
Pentru alte materiale interesante și noutăți de pe blogul SAINO, te invităm să urmărești pagina noastră de Facebook sau de LinkedIn.