Faceți cunoștință cu Zoltán Szőgyényi – tânăr antreprenor (co-fondator al startup-ului timișorean Themesberg, alături de Robert Tanislav) și programator. Am avut multe subiecte interesante de discutat, așa că vă urez lectură plăcută și vă las să descoperiți mai multe din următorul interviu:
Cum ai ajuns să îl cunoști pe Robert?
Zoltán: Cu Robert mă știu din primul an de facultate. Eram singurii din clasă care nu prea au fost atenți la ce se preda. Eu programam ceva chestie sau făceam site-uri și el era singurul care a venit și m-a întrebat la ce lucrez. Așa am ajuns să vorbim, să ne cunoaștem. Robert mereu a fost mai degrabă un designer (deși programa și el), iar eu programator.
Inițial, am vrut să facem ceva site-uri pentru clienți. Pe moment nu s-a concretizat nimic, dar asta se întâmpla mai demult. Ulterior, el s-a mutat în Italia, și de atunci am mai discutat din când în când.
În tot acest timp, eu am lucrat 4 ani la o firmă de outsourcing din Timișoara (făceam site-uri și aplicații). Eram foarte rebel și în firma în care lucram. Nu eram de acord cu multe chestii. De la început nu puteam să mă văd ca un angajat. Atunci mi-am dat demisia și am zis că vreau să pornesc ceva.
Știam că prin antreprenoriat, pe termen lung, ai șanse să ajungi la independență financiară
La ce te-ai gândit atunci când ai hotărât să demisionezi?
Zoltán: Când mi-am dat demisia erau 2 motive. Primul era că nu mai voiam să fiu angajat, fiindcă știam că prin antreprenoriat, pe termen lung, ai șanse să ajungi la independență financiară.
Ca angajat mă simțeam ca într-o cușcă în care mă zbăteam. Pe de o parte era ok, pentru că învățam foarte mult din punct de vedere tehnic. Am devenit un programator mai bun, am cunoscut lume, a fost super ok. Dar la un moment dat simțeam că pot face de 100 de ori mai mult față de cât făceam acolo.
Apoi, aveam perspectiva asta cu Robi, dar nu era nimic foarte clar. Robi era încă în Italia, vorbeam pe Messenger. Am început să lucrăm la un produs (el avea deja făcută o versiune), eu m-am băgat să îl ajut și să îl facem mai ok.
Când ți-ai dat demisia, aveați ideea de afacere formată?
Zoltán: Aveam niște idei, aveam opțiuni. Cu două luni înainte, începusem să fac deja cu Robi ceva, dar lucram foarte puțin, trei-patru ore pe zi maximum și nu eram decis 100% că asta va fi singura chestie pe care o voi face, dar eram convins că este prima cale pe care ar trebui să o încerc.
Era un proiect la care lucram și am zis „hai să îl lansăm împreună, facem 50%-50%”, dar noi atunci nu știam că o să facem o firmă. Nu aveam în minte ideea de Themesberg. Era doar un template la care lucram și ne gândeam să îl punem la vânzare pe două platforme.
Am uitat complet ideea de a face bani prin a-ți vinde timpul
Ce ai făcut în perioada imediat următoare demisiei?
Zoltán: În primele luni după ce mi-am dat demisia am avut foarte mult timp să mă concentrez doar pe business și atunci am început să mă formez ca antreprenor. A fost o perioadă în care am uitat complet ideea de a face bani prin a-ți vinde timpul și mi-am concentrat toată energia către ideea de cum să fac anumite chestii care să aducă bani, în timp, fără ca eu să fiu nevoit să lucrez pe acei bani.
Adică să automatizezi aceste lucruri pe cât se poate de mult și să vinzi un produs, o subscripție, ceva. Să nu îți mai vinzi timpul și energia. Canalizează timpul și energia în ceva care o să producă bani pe termen lung. Cam asta a fost ideea. Ceea ce e foarte greu de făcut, de aceea durează mult timp. M-a ajutat foarte mult și faptul că Robert gândea la fel din punctul acesta de vedere.
Zoltán și Robert la începuturile Themesberg
Cum a apărut Themesberg?
Zoltán: Themesberg s-a născut din faptul că nu ne-a convenit deloc cât de mulți bani cereau platformele doar pentru că vindeam produsele noastre prin intermediul lor. Cereau 40-50% pe achiziție și ni se părea prea mult.
Apoi, efectiv ne-am enervat și am zis că ne facem brandul nostru, platforma noastră. Ne-am gândit la un nume, am luat un domeniu cu 12 euro și am construit un site foarte simplu la început.
Aveam două produse acolo. Themesberg a crescut pe măsură ce am crescut și noi ca oameni: Robert ca designer, eu ca programator. Apoi a tot crescut și traficul, și clienții și vânzările.
Care este obiectul de activitate al Themesberg?
Zoltán: Oferim programatorilor și firmelor de dezvoltare software instrumente ca să dezvolte site-uri web mai ușor, mai repede, folosindu-se de anumite template-uri.
Noi am pornit pe o nișă mică și în continuare ne axăm pe aceasta, dar deja începem să investim în dezvoltarea unor soluții prin care oricine să își facă un site cât mai ușor.
Prin ce modalitate faceți veniturile?
Zoltán: Prin vânzări directe. Vindem licențe pentru freelanceri, pentru companii mici și pentru corporații. Modelul care funcționează cel mai bine este cel „freemium”. Multe produse pe care le dezvoltăm au și o variantă gratuită, open-source (adică cu o licență foarte permisivă), care atrage mulți programatori.
Mai avem și venit din reclame și din afilieri (noi generăm vânzări și pentru firme de hosting), dar 80% vin din produsele pe care le dezvoltăm și le vindem sub marca Themesberg. O parte din venituri vin și din vânzări ale produselor noastre pe alte platforme specializate (Themeforest, Getbootstrap și partenerii noștri, Creative Tim și AppSeed.)
De unde vin cei mai mulți clienți?
Zoltán: Din America de Nord în jur de 50%. În jur de 30% Europa (din care 80% Europa de Vest), iar în rest Asia și mai rar din Africa și Australia. Vindem și în China, India, Japonia, dar cel mai mult Statele Unite și Europa. Am avut și clienți din România, dar și români care au cumpărat de la noi din diaspora.
Care sunt cei mai interesanți clienți de până acum?
Zoltán: Un client interesant a fost Departamentul de Energie din Statele Unite. A mai fost un programator olandez foarte talentat care a folosit produsele noastre pentru niște instituții de sănătate din Olanda. O televiziune din Polonia. Studenți de la Harvard și Cambridge. Niște profesori universitari din Taiwan (ei au cumpărat chiar la începuturi, am fost și noi surprinși).
Durează cam un an și jumătate sau doi ani ca să îți „fortifici” brand-ul
Cum ați reușit să vă promovați și să ajungeți la astfel de clienți?
Zoltán: Mulți dintre clienți vin și datorită produselor open-source (cu drept de utilizare gratuit) pe care le avem. Oferind ceva gratuit, se simt mult mai confortabil cu produsele și cu brandul nostru, pentru că au posibilitatea să le încerce.
Ar mai fi listarea pe platformele de specialitate, precum GitHub. Un alt avantaj este faptul că vindem licențele la prețuri accesibile, de la 60 de dolari până la 500 de dolari la toate gamele de produse digitale.
Cred că la un moment dat nu ne-am mai promovat noi, ci ne-au promovat clienții noștri. De aceea durează cam un an și jumătate sau doi ani ca să îți „fortifici” brand-ul, să ai niște canale de trafic pe site. Recomandările nu se întâmplă numai de la un client la altul, se poate întâmpla și de la un programator la manager.
În cazul vostru, cât timp a durat până au început să se vadă rezultatele?
Zoltán: Cam un an. Începi să simți că merită în momentul în care faci măcar jumătate de bani lunar, timp de trei sau patru luni consecutive, din cât câștigai ca angajat. Acela este momentul în care te simți mai stabil, când ai deja vânzări recurente, vezi că există piață și poți investi și dezvolta afacerea mai mult.
Este important nu doar să atragi clienții, ci să îi și păstrezi. Un client nou vine, dar tu dacă îl pierzi pentru că nu oferi servicii cum ar trebui el nu o să mai revină niciodată. Există o anumită limită a clienților noi care vor veni vreodată la tine.
Care a fost viziunea de la care ați plecat și cum s-a transformat până în prezent?
Zoltán: La început de tot noi am vrut doar să facem un produs și să îl vindem. Nu era o viziune foarte elaborată. Mereu am avut în gând să ajungem cât mai sus și să ajungem cei mai buni, dar la început evident că nu știam ce înseamnă asta.
În momentul în care am gândit Themesberg ne-am propus să facem cel mai cunoscut site de template-uri din lume. Țintind atât de sus, niciodată nu am zis: „e bine așa, nu mai trebuie să creștem”. Dacă ei au reușit, de ce să nu reușim și noi? Asta a fost viziunea până acum recent.
De câteva luni, vrem să intrăm pe toată piața de produse digitale: licențe de poze, video, grafică, etc. Ne-am dat seama că piața noastră e mică, de maximum 10-15 milioane de dolari global, pe când piața de produse digitale este una de mai multe miliarde.
Mereu trebuie să îți pui întrebarea: „dacă nu am eu dreptate?”
Cum te raportezi la ideea de a fi angajat, administrator și în același timp acționar al firmei?
Zoltán: În multe firme apar probleme pentru că nu se înțelege diferența între a fi asociat, administrator și angajat. Îți dau un exemplu: cu Robi, eu vorbesc în 2 feluri: în calitate de asociat și în calitate de angajat.
Dacă unul dintre noi zice la un moment dat: eu nu mai vreau să lucrez la Themesberg – ok, nu o să mai primești salariu, dar tot vei fi asociat. Mulți care au firme zic: eu sunt șeful, eu fac legea. Nu poți să ajungi foarte departe cu o astfel de mentalitate.
Sunt multe firme cu doi fondatori sau mai mulți care lucrează bine o perioadă de 1-2 ani și apoi se despart din niște idioțenii. Trebuie să existe un administrator care are o responsabilitate față de asociați. Altfel, există riscul să nu te înțelegi cu celălalt pe o problemă simplă sau complicată și să se ajungă la dizolvarea firmei efectiv.
El ar trebui să ia deciziile, iar la final de an (sau când îi expiră mandatul) vedem cum stăm financiar, pentru că o firmă are un scop: să producă bani. Asta e esența unei societăți comerciale. Dacă firma nu face bani, nu e ok.
În acel caz, un administrator (sau un CEO) care nu performează bine pe chestii financiare, ar trebui schimbat și să vină altă persoană în loc. Dar dacă este schimbat din poziția de administrator, el nu pierde acțiunile, pierde doar dreptul de a fi administrator sau CEO.
Trebuie să fii cu mintea lucidă, să înțelegi că orgoliile sunt niște prostii. Mereu trebuie să îți pui întrebarea: „dacă nu am eu dreptate?”.
Recent, cei de la Creative Tim au investit în compania voastră și ați devenit parteneri. Cum ați ajuns să colaborați?
Zoltán: Ei au lucrat în aceeași piață și practic am tot discutat cu ei. Am colaborat, am făcut și câteva vizite la București, am dezvoltat un produs împreună. La un moment dat, Alex (CEO-ul Creative Tim) a decis să ne prezinte o ofertă. Robi și cu mine ne-am gândit, ne-am consultat și după câteva zile am ajuns la concluzia că vrem echipa Creative Tim să fie investitori în Themesberg.
Cam asta a fost, investiția nu a venit prin faptul că ne-am dus noi la ceva evenimente de startup-uri. Niciodată nu am încercat să găsim finanțări în acest mod. Decizia a fost făcută mai degrabă cu gândul la ce avem de câștigat în afară de bani. Faptul că ne-am asociat cu ei a adus mai multă valoare decât banii în sine. Astfel, și creșterea noastră a fost mai accelerată.
Cum crezi că ar trebui să fie un investitor?
Zoltán: Când vine un investitor tu trebuie să te gândești foarte bine ce se va întâmpla în momentul în care banii nu o să mai fie. Sunt investitori care nu contribuie pozitiv în niciun fel, decât că au venit cu niște bani.
Investitorii ar trebui să fie și niște mentori, să aducă ceva în plus în afară de bani. Preferabil să fie din industria firmei, să vină cu know-how și relații.
Investițiile nu sunt mereu un lucru bun. Uneori, în România sunt prea ridicate în slăvi, pentru că tu rupi din procentajele firmei și îți asumi un risc. Ok, primești capital. Dar poți să valorifici acel capital?
Noi dacă am primi acum un milion de dolari nu ne-am putea folosi de el. Am putea să ne folosim de 100 de mii de dolari, să zicem.
Acum ceva timp ai făcut o postare pe Facebook despre diferența dintre afacerile care oferă servicii și cele care realizează produse. Postarea a strâns ceva reacții și puncte de vedere din partea antreprenorilor. De ce crezi că este așa de greu de făcut această tranziție de către companii?
Zoltán: Nu vreau să glorific firmele de produs și să spun că firmele de servicii sunt de rangul doi. Tot ce zic e că avem prea multe firme de servicii și e foarte riscant.
Firmele de servicii depind în general de mai puțini clienți decât firmele de produs, iar acei clienți pot să spună oricând: gata, nu mai plătim firme din România pentru aceste servicii, mergem în alt loc unde e mai ieftin.
Ar trebui să avem mai mult curaj, să fim mai ambițioși și să riscăm puțin mai mult, pentru că putem. Inițial pare un risc imens, dar pe termen lung nu e un risc mai mare.
Cel mai bun mod de a învăța este să identifici cei mai mari trei competitori și să vezi ce au făcut ei
Ce competențe a trebuit să dobândești ca să faci trecerea de la programator într-o firmă care furniza servicii pentru clienți străini la antreprenor într-o firmă care realizează produse digitale?
Zoltán: Trebuie să te schimbi tu ca om în primul rând. Mai citești o carte, mai vorbești cu oameni care au reușit ca antreprenori și îi întrebi cum ai făcut. Trebuie să îți schimbi complet modul de a gândi.
Mai mult decât atât, este important efectiv să faci chestii, să lansezi chestii. Nu e nevoie să aștepți șase luni, un an sau doi ani până lansezi ceva. Lansează etapizat, pentru că oricum ce crezi tu e 99% incorect. Te ghidezi după ce îți zice piața și ce zic cei care urmează să cumpere.
În cazul meu, mi-am valorificat cunoștințele tehnice, de programare. Cunoștințele de vânzare, marketing, copywriting, analiză – le-am învățat pe parcurs.
Cel mai bun mod de a învăța este să identifici cei mai mari trei competitori și să vezi ce au făcut ei (pe partea de SEO, de copywriting, de marketing). Identifică anumite tipare, metode, citește articole despre acele metode. Țintește cât mai sus. Ia ca reper pe cei mai mari și în timp înveți.
E greșit să ne uităm mereu și să așteptăm ceva de la universități și de la sistemul de educație
De ce nu avem mai multe startup-uri? Problema este lipsa de educație antreprenorială sau lipsa de motivație?
De când am fost student la informatică, maximum ce se zicea acolo că trebuie să faci este să te angajezi undeva. Și nu neapărat din partea profesorilor. Eu nu am văzut deschidere către antreprenoriat și startup-uri din partea studenților. A lipsit acea motivație.
Știi cum cred că s-ar putea schimba treaba? Cu cât mai mulți antreprenori vor exista, cu atât mai mulți studenți vor dori să devină antreprenori. E greșit să ne uităm mereu și să așteptăm ceva de la universități și de la sistemul de educație.
Sistemul de educație și mediul universitar se vor schimba dacă mediul antreprenorial va ajunge la un anumit punct, iar ei trebuie să urmeze tendința din societate. Nu sunt de acord cu cei care zic „hai să schimbăm lucrurile la nivel de universitate”.
Situația se va schimba din momentul în care vor exista niște modele care să creeze acea dorință de a face ceva. Pentru că dacă vine un profesor să te împingă de la spate să deschizi o firmă, parcă nu prea ai chef.
E important ca aceste modele să nu vină prin școli de antreprenoriat. Să fie pur și simplu niște oameni obișnuiți care au afaceri. Nu speakeri. Speakerii nu spun lucruri incorecte, dar știi că e speaker. E ceva care nu pare autentic.
În momentul în care ai făcut o firmă, ți se schimbă paradigma asupra taxelor, asupra modului în care aduci tu valoare în societate și te schimbi. Și e bine asta, pentru că nu te mai simți neajutorat. Începi să înțelegi cum merg lucrurile, iar în momentul în care înțelegi cum merg lucrurile, poți să iei decizii mai bune.
Dacă ți-a plăcut interviul și vrei să fii la curent cu noutățile de pe blogul SAINO, te invităm să urmărești pagina noastră de Facebook sau de LinkedIn.