Încearcă să îți imaginezi pentru o clipă: cum ar arăta o zi din viața ta fără culori?

O lume transpusă doar în alb și negru, fără să percepi verdele liniștitor al naturii, roșul intens al unei căpșuni sau culoarea ochilor persoanelor dragi. Nu-i așa că deja îți creează o stare de disconfort doar gândindu-te la asta?

„Suntem oameni, deci avem suflete colorate”- Paolo Grilli

Culorile sunt un fenomen uluitor. Se află pretutindeni și ne influențează la tot pasul, într-un mod pe care rar îl percepem (fiindcă de cele mai multe ori nu suntem atenți la acest aspect). Culorile se împletesc cu emoțiile și determină modificări discrete asupra comportamentului nostru.

Odată ce conștientizezi importanța lor și înțelegi ce fel de efecte pot avea pe plan psihic, poți folosi aceste cunoștințe pentru a îmbunătăți anumite aspecte în viața profesională (sau chiar în cea personală).

Psihologia culorilor

Domeniul care ne oferă informații bazate pe studii științifice despre modul în care emoțiile și comportamentele noastre sunt influențate de culori este cel al psihologiei culorilor. Deși interpretarea mesajului din spatele culorilor diferă de la o cultură la alta, există câteva noțiuni generale pe care este bine să le cunoști.

Dacă ești antreprenor, trebuie să știi că, de multe ori, culorile îi pot ajuta pe clienții tăi să clasifice produsele și serviciile în funcție de elementele cromatice, dar și să ia decizii de cumpărare între produse similare din punct de vedere calitativ sau al prețului.

Înainte de a alege schema de culori pentru business-ul tău, gândește-te la mesajul pe care dorești cel mai mult să îl transmiți. Ce virtuți dorești să evidențiezi? Viteză, inovație, îndrăzneală, eficiență, compasiune, încredere?

După ce ți-ai format o idee mai clară despre ce dorești să reprezinte identitatea mărcii tale, parcurge lista de mai jos și identifică acele culori potrivite pentru afacere:

Alegerea culorilor poate evidenția punctele forte ale companiei tale și te poate ajuta să atragi clienții potriviți. Pe de altă parte, combinația greșită de culori poate avea un efect invers. Pentru a-ți fi mai ușor, poți folosi și instrumente online care îți sugerează idei de combinații ale culorilor.

Ce semnificație au culorile folosite pentru logo?

ROȘU

Roșul este semnul universal al emoției, pasiunii și furiei. Atrage atenția și te evidențiază. Brandul tău este tare, tineresc sau modern? Atunci gândește-te la roșu. Brandul tău este adresat unui public matur, clasic sau serios? Este posibil ca roșul să nu fie pentru tine.

PORTOCALIU

Portocaliul este o culoare revigorantă, jucăușă. Se folosește mai rar decât roșu, dar totuși are un efect energic. Fii precaut atunci când folosești portocaliu, în special dacă marca ta încearcă să pară luxoasă, feminină sau serioasă, deoarece portocaliul nu inspiră aceste trăsături consumatorilor.

GALBEN

Logo-urile galbene reflectă o prietenie accesibilă. Galbenul emană veselie, iar brandul tău va transmite o energie unică. Pe de altă parte, majoritatea oamenilor nu asociază galbenul cu mărcile de maturitate sau de lux, așa că gândește-te de două ori dacă așa dorești să fie văzută afacerea ta.

VERDE

Verdele nu este legat de multe trăsături de personalitate ale mărcii, dar are asocieri culturale puternice. Asta înseamnă că puteți folosi verde pentru aproape orice tip de afacere, în special dacă prin activitatea dumneavoastră doriți să promovați produse naturale, sigure, organice sau ecologice. Astfel, alegerea acestei culori poate reda o înfățișare proaspătă brandului propriu.

ALBASTRU

Albastrul simbolizează încrederea și maturitatea. Ar trebui să-l utilizezi pentru brandul tău dacă dorești să fii luat în serios. Un lucru de reținut, totuși, este că albastrul apare în peste jumătate din toate siglele. Dacă folosești albastru pentru marca ta, va trebui să găsești o altă modalitate de a ieși în evidență.

ROZ

În societatea modernă, occidentală, nimic nu indică mai clar ideea de „feminin” decât rozul. Dar este mai versatil de atât. De la roz fucsia până la neon magenta, rozul poate să confere unei mărci un aspect modern, tineresc și luxos.

VIOLET

Violetul este locul în care curcubeul devine luxos. Folosește culoarea violet în logo-ul tău pentru a părea spontan, inovativ și înțelept. Există chiar și un indiciu de feminitate în această culoare.

MARO

Ce poate să transmită culoarea maro pentru brand-ul tău? Poate să redea ideea de masculin și seriozitate. Maro este culoarea cel mai puțin utilizată pentru un logo, așa că, dacă o alegi, poți fi sigur că te diferențiezi față de competiție. Cu toate acestea, dacă dorești ca marca ta să inspire feminitate trebuie să eviți această culoare.

ALB & NEGRU

Vrei să ca afacerea ta să pară elegantă, modernă și exclusivistă? Poți să alegi negrul cu toată încrederea. Dacă mesajul pe care dorești să îl transmiți sună în felul următor: “economic și accesibil”, recomandarea ar fi să stai departe de partea întunecată și să îți îndrepți atenția înspre o altă culoare.

Albul este noul negru ori, albul este absența culorii. Deși puteți avea un logo alb, acesta trebuie întotdeauna asociat cu o altă culoare (ca fundal) și acea culoare va domina. Atunci când este folosit ca accent (sau adăugat la o altă culoare) – albul transmite următoarele: spirit tânăr și economic. Poate funcționa pentru aproape orice marcă.

Cu toate acestea, exemplele de mai sus nu reprezintă reguli de necontestat. Există și excepții, însă dacă vrei să te asiguri că faci alegerea corectă, te poți consulta cu un specialist (designer grafic sau specialist în branding).

Alegerea culorii pentru brandul tău nu este la fel de simplă pe cât ai crede. Această alegere nu ar trebui să se rezume la faptul că este culoarea ta preferată. Trebuie luat în considerare modul în care dorești să fie percepută personalitatea brand-ului. De asemenea, merită luat în considerare și modul în care se identifică concurenții tăi. Ia în calcul toate acestea și cu siguranță vei reuși să creezi o identitate vizuală a mărcii tale care va fi remarcată!

Cine stabilește tendințele pentru folosirea culorilor în design?

Oameni de știință, artiști, designeri și lingviști și-au consacrat mult timp ca să traseze căi în spațiul coloristic și să atribuie punctelor de cotitură denumiri, coduri sau grile de referință. Registrul coloristic Pantone reprezintă cea mai faimoasă soluție modernă pentru rezolvarea problemei de localizare a nuanțelor în diviziuni lingvistice și culturale.

Începând cu anul 2000 până în prezent, Institutul Pantone deleagă la fiecare final de an “culoarea anului” pentru un nou început calendaristic și – de ce nu – și stilistic.

Până acum această practică a influențat designul, dezvoltarea de produse și deciziile de cumpărare, nu doar în domeniul modei, ci și al design-ului pentru interioare, mobilarea caselor și design-ului industrial, designul de ambalaje sau cel grafic.

Anul acesta s-a întâmplat un fenomen aparte, anunțându-se duoul PANTONE 17-5104 Ultimate Grey și PANTONE 13-0647 Illuminating:

Mesajul pe care aceste culori îl transmit este unul de putere, forță și speranță: un gri de „ultimă generație” și un galben iluminator. Alegerea acestora poate fi și o reflecție a ceea ce se întâmplă în evenimentele mondiale.

Gândește-te la armonie, nu la disonanță. Acestea sunt tendințele culorilor din 2021 pe scurt. Verificați tendințele de culoare, inclusiv acestea pot aduce beneficii neașteptate activităților dumneavoastră!

Bibliografie

Dacă ești interesat să aprofundezi subiectul, iată câteva resurse care îți vor fi de ajutor:

Pentru alte materiale interesante și noutăți de pe blogul SAINO, te invităm să urmărești pagina noastră de Facebook sau de LinkedIn.